Populære indlæg

lørdag den 12. oktober 2013

Små gratis fornøjelser i hverdagen, der giver mad på bordet (Forår-Sommer)

Jeg er helt vild med at være i naturen. Jeg syntes det giver en fantastisk ro og ja, nogengange føles det faktisk som om at den både kan kurerer hovediner, træthed, kvalme og stress. 

Så er det jo dejligt at man kan kombinere det med indsamling af proviant (afhængig af sæson naturligvis) 
Det er en god måde lige at spare lidt på madbudgettet. Så jeg tænker at I nok vil være interesseret i at jeg lige smider lidt billeder og inspiration op på bloggen, så alle kan være med :-)
Først lidt "gamle" billeder fra sommer, som varmer og bringer gode minder og varmere himmelstrøg. 
(Lige nu sidder jeg med morgen theen og kigger ud på blæsevejr og mørke skyer, manden ligger og bobler. Hvis ikke jeg havde været gravid, havde jeg gjort det samme, men for tiden vil baby gerne have mig tidligt op (!))


Oceaner af ramsløg langs Skovbrynet i Århus. Vi havde krydderi, ramsløgssmør, pesto, pynt, ramsløgskapers, dressinger og meget andet, til hele foråret/sommeren!


Hindbær fra Havreballe skov og stranden. Til en fin hindbær marengues med hindbær-creme.
Èn af de mange frugter man kan finde gratis rundt omkring i Århus . 
Blandt hindbær kan findes kirsebær/moreller, ribs, mirabeller, brombær, sortebær, slåen, blommer, æbler, pærer, havtorn, hasselnødder, valnødder 
Disse giver jo fantastisk grundlag for dejlig (gratis) hjemmelavet frugtgrød til baby!
Når sæsonerne nærmer sig igen, skal jeg følge op på hvor og hvornår :-)


Min søde kæreste er fra Mors, og hér plukker han østers, når han ellers får muligheden. Der findes også mange andre steder langs kysten at plukke østers (B.l.a. Ribe, Rømø, Fanø) fra Oktober-31. December er du sikker på at de er algefri.

Det hér var nærmest frådseri. ;-)
Nå, men frådseri a side, så er det jo ellers en dyr fornøjelse at tage til fiskehandleren eller i Salling for at købe østers. 
(Vi har godt nok droppet Sallings fiskeafdeling efter diverse indkøb af fisk der lugtede af havneindløb og specifikt efter vi blev tilbudt en selvdød hummer med 75 kr. i rabat (!)) .
Så hér var et gratis måltid til 4 personer, eksklusiv brød og citron. 

-Det var vist lige her omkring at jeg blev gravid...




Ingen kommentarer:

Send en kommentar