Populære indlæg

lørdag den 12. oktober 2013

4. budgetpost - Vær kreativ, styrk hjernecellerne og din egen "selvfedhed" :-D

Som udannet kok bliver du nødt til at være kreativ anlagt. Jeg tror på at alle mennesker er kreative inderst inde, det handler nok bare om at 'åbne op for det'. 
Kreative løsninger ligger jo til os, fra dengang vi var primitive væsner og skulle gemme bytter, unger, finde mad osv... 

-Og i dag handler det altså om at spare. Så selvom jeg har brugt 'de små grå' temmelig meget under min uddannelse, har det kun handlet om råvare-sammensætninger og anretninger, nu handler det om noget andet. 

Fjerde budgetpost - Gør det selv, selv. 

Find din indre mormor frem. -Men lad hellere dine Werthers blive i Netto. Flødekarameller kan man faktisk også lave selv i store portioner til det samme beløb, (eller mindre), som en pose Werters :-D 
Men det venter vi lige med til Juletid.

Under 4. budgetpost knytter sig også loppemarkeder, guloggratis, dba, qxl, og diverse marskandiser butikker. 
Desuden: Panduro og andre hobby forretninger.  

Jeg har fra da jeg blev gravid vidst med mig selv at vi skulle købe en del ting brugt, men stadig undgå at gå på kompromis med kvaliteten, så tingene kunne holde i mange år.

For 14 dage siden, én søndag, tog vi på loppemarkede på Ingerslevs boulevard med et par knaster på lommen, og var egentlig på udkig efter en gammel gyngestol. 
Men sådan én er jeg åbentbart ikke eneste om at ønske, for der var rømmet, bortset fra én dame som havde købt tre og sat i stand selv, (d.v.s. malet sorte) og nu solgte videre for 1-2000 kr. (!) 
... Og så er det jo ikke billigt mere.

Jeg faldt over et Bellino aktivitetstæppe, som så nyt ud. Damen sagde at hendes søn havde ligget på det 6 gange, så gad han altså ikke det mere. Loppemarkedet var ved at lukke og hun var lidt desperat for at få solgt ud, så hun ville sælge det for 100 kr. 
Jeg var fræk nok til at prutte det med til 75 kr. Altså en besparing på ca. 425 kr.!

Bag mig stod en dame som prikkede mig på skulderen og sagde at hun havde et puslebord som hun gerne ville af med inden markedet lukkede. 
Det var i træ, hvidlakeret med 3 skuffer og en hylde, man kunne se det havde været brugt, men i grunden et solidt bord der trængte til en kærlig hånd. 
"Du kan bare give en tyver..."

Så min søde kæreste tog det på nakken og bar det hjem. 

Vi havde maling stående, fra et havebords-projekt i sommers og noget tavlemaling fra et andet projekt. 
Og jeg tog i søsterne grene og købte skuffe/hylde papir, og det blev der altså et rigtig fint puslebord ud af.


Det har ca. stået os i 100 kr. max. 



Det gav altså en god fornemmelse, at have kreeret et helt særligt og unikt puslebord. Anbefalelsesværdigt!

Det var her omkring at jeg virkelig fandt lysten til at lave ting og udstyr selv. Men jeg kender også mine egne begrænsninger, så det kan nok aldrig blive top-professionelt eller top-indviklet ;-) 

Vores soveværelse er blevet parkeringshus for alle babyerhvervelserne, så vi må også være kreative med pladsen.

Næste projekt: Projekt ammepude.

Det er måske ikke den dyreste erhvervelse, de ligger i alle prislejer, fra 150-1000 kr. Men du kan få lov til at designe den helt selv, -og sige hej til din symaskine der samler støv ovenpå linnedskabet i soveværelset!

Jeg tog i Skumhuset i Århus C, og fandt en inder-pude model af hør og krøyer kugler (de ægte). 
Hér kunne man jo have valgt også at lave den selv, men der tog jeg altså den lette løsning (Jaaa, det må man altså også godt :-)) 
Man kan garanteret finde kuglerne i Panduro. 

De havde så meget fint stof i skumhuset så det var faktisk svært at vælge. Der var selvfølgelig også forskel i prisen, og alt afhængig af hvor billigt man vil gøre det, må man jo vælge.
-Og glem ikke lynlåsen, så betrækket hurtigt kan vaskes. 

Jeg fik 1 m. stof, lynlås og ammepude for 234 kr. Det kan sikkert gøres endnu billigere, men det var ok for mig. 

Så var det bare at klippe to halvmåner ud og sy dem sammen, med en lynlås i midten.
Ja, det tog mig ca. 2 timer. Resultatet blev helt fint til mine behov :-)






Ingen kommentarer:

Send en kommentar