Populære indlæg

torsdag den 10. oktober 2013

Baby erhvervelser, hvor meget kan du spare og hvordan? 1 - 3. budgetpost

Som første gangs gravid kommer man hurtigt til at bruge mange timer på at surfe rundt på nettet. Søgeord: "ting du skal købe til baby", "hvor meget koster baby", "billige kvalitetsting til baby" osv... Ja... Jeg har selv været der.

It's a jungle out there. 

Jeg skrev min egen seddel, den lyder nogenlunde sådan her:

Barnevogn
Babyalarm
Regnslag
(Voksi/slee bee pose)
Tremmeseng
Dyne + pude
Madras til lift
Bæresele
Sele til barnevogn
Puslebord
Puslepude
Blespand
Uro
Ammepude
Liggestol
Højstol
Sengetøj 2 sæt
Stofbleer (mange)
...og så tøj, og alle de andre "småting"

Nøøøj, det var en lang liste. -Og selvom folk har fortalt mig at man skal vente til barslen med at erhverve størstedelen af disse ting, "for det er jo så hyggeligt, og hvad skal du ellers bruge tiden på?", så VED jeg at der er mange penge at spare ved at være ude i god tid.

Så første budgetpost: Vær ude i god tid! 

Nu skal jeg tilføje at jeg p.t er i uge 18. 
I uge 16 købte vi en barnevogn :-)
Bare lige sådan. 
Vi havde, over morgenmaden, under aftensmaden, ved eftermiddags kaffen og ved hvilken anden mulighed der bød sig, kigget barnevogne på guloggratis og denblåavis. 
Og en dag var den der, en Scandia Rikkemai barnevogn med lift, pusletaske, myggenet og jeg-ved-ikke-hvad, brugt i 7 måneder til 1800 kr., vi pruttede prisen ned på 1500 kr. :-)
Det er altså en vogn som koster 4500 kr. fra ny, og desuden som ny.

Så anden budgetpost: Køb brugt! - dog ikke bleer. 

1. køb i hus, med en dejlig fornemmelse for et godt køb. Det bliver man lidt afhængig af.
Min far er antikvar, måske jeg har arvet lidt af hans interesse for gode køb.

Tredje budgetpost: Brug dine tætte omgivelser for gode råd!

Når du melder dem gode nyhed til familie og venner, vil de straks komme med uopfordrede råd og bemærkninger, og du må sortere. Men har du i din nære kreds veninder der for 1-2 år siden, selv er blevet mødre, er der mange gode fif af hente. 
Jeg fik dette fif: søg alle de gratis ting du kan! 
Som en anden Indiana Jones på nye eventyrer, gik jeg på jagt i "junglen". Hos Matas, Rema1000, Libero, Babysam og Mam var der gevinst, og det kom der da sutter, sutteflasker, bleer, blespand og diverse merchandise ud af.
Det gælder jo alt sammen ikke? :-) 

(Indrømmet har jeg aldrig rigtig brudt mig om at hamstre gratis ting, men hér virkede det ligesom mere logisk)

Undover dette råd er flere mere praktiske kommet, og jeg har nydt at få alle de gode fif om hvilke ting man ikke KAN undvære, og hvilke er overflødige. 
Så må vi se om det holder i retten.

Fjerde budgepost coming up...



Ingen kommentarer:

Send en kommentar